
تولید ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم است/ ماجرای یک ساعت کاهش آموزش دینی در مدارس
به گزارش "کرمان بیست" به نقل ازخبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری پیرامون محتوای کتابهای درسی، اظهار داشت: برخی در خصوص برنامه درسی اظهارنظر میکنند که آنها پازل کوچکی را میبینند و این فاقد پشتیبانی علمی میشود.
وی ادامه داد: برنامه درسی در مجموع 11 حوزه یادگیری را در برمیگیرد که شامل تفکر، حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، انسانی، کار و کارآفرینی، فناوری، مهارتهای زندگی، زبان خارجه و بهداشت است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: برای نمونه وقتی ادبیات فارسی میخوانیم بخش خواندن شامل نوشتن و صحبت کردن است و در خود متنها نیز فقط مهارت خواندن نیست یا در دروس دیگر نیز این چنین است که اگر در سوم ابتدایی درس دهقان فداکار یا شهید محمدحسین فهمیده را داریم فقط متن نیست بلکه میخواهیم دانشآموزان با روح ایثار آنها آشنا شوند و این روحیه در آنها تقویت شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تعلیمات دینی تنها عهدهدار تربیت دینی نیست بلکه تمامی کتابهای درسی و فعالیتهای آموزشی و پرورشی در آموزش و پرورش این موضوع را دنبال میکند و همه تربیت دینی هستند.
وی اضافه کرد: نگاه معلم در کلاس، فعالیتها در کانونهای تربیتی و سرودهایی که بچهها میخوانند همه در مجموع تربیت دینی را دنبال میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: در تعلیمات دینی، آموزشهای دینی و دانش در اولویت است اما رفتار، عمل و نگرش دینی در همه کتابهای درسی تعقیب میشود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث کاهش ساعت درس تعلیمات دینی، گفت: کسانی که این موضوع را مطرح میکنند مجموع مقطع متوسطه را دیده بودند در حالی که باید آموزش و پرورش 12 سال را در نظر گرفت و اگر ملاحظه کنیم از مقطع ابتدایی تا متوسطه آموزش دینی 46 ساعت بود که در برنامه جدید 45 ساعت شده است که تنها یک ساعت کاهش پیدا کرده آن هم به خاطر این است که عناوین دیگری در دروس وارد شده است.
وی تأکید کرد: در پایه ابتدایی 5 ساعت نیز به آموزش تعلیمات دینی اضافه شده است و برای نمونه از دروس زبان انگلیسی، فارسی و ادبیات نیز کم شده که این به خاطر عناوین درسی جدیدی است که اضافه شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: معتقدیم عناوین درسی جدید در تربیت شخصیت دینی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دانشآموزان مؤثرتر از برنامه قبلی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر یک ساعت از آموزش دینی کم شده است اما آموزشهایی میدهیم که مؤثرتر است، افزود: درس دینی را یاد میگیریم تا تعاون و همکاری در روابط اجتماعی بیشتر باشد که ما نیز برخی از این عناوین را در کتابهای درسی خود آوردهایم.
وی تأکید کرد: همیشه کتابهای درسی را با توجه به نیمرخ روانشناختی و مختصات سنی و بالینی دانشآموز تعیین میکنیم و کار تعلیم و تربیت و محتوای کتابهای آموزشی مینیاتورکاری است نه مسگری.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان گفت: تعداد کلمات در درس ریاضی با فارسی یا علوم باید همخوانی داشته باشد و یک ارتباط عمودی وجود داشته باشد که کتابها یک ارتباط افقی با سایر درسها دارد لذا تغییر محتوای تولید آموزشی نیازمند دخالت 10 دانش مستقل است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: شورای برنامهریزی ما 15 تا 25 نفر عضو دارد که شامل کارشناس تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، معارف، هنر، ادبیات، علوم تربیتی، سه کارشناس جغرافیای ایران، طبیعی و اقتصادی است که در کنار آنها باید سه معلم باتجربه در گروه آموزشی وجود داشته باشد تا در مجموع کتاب را برنامهریزی کرده و برای نوشتن به مؤلف بدهند.
وی اضافه کرد: این کتاب بر روی سایت میرود تا معلمان نظر داده و اعتبارسنجی کنند و پس از اصلاح مجدد، کتاب آزمایشی تولید میشود که یک سال به صورت آزمایشی بوده و اگر کتاب خوب تشخیص داده نشد دوباره این فرایند ادامه پیدا میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کتابهای درسی جدید، گفت: کتابهای تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست، کتاب معیشت و آداب و سلوک خانواده از جمله این کتابهاست که علاوه بر آنها 50 ساعت به فعالیتهای ویژه در مدرسه در طول سال تحصیلی اختصاص دادهایم که این فعالیتها مانند کارهای پژوهشی، بازدید علمی و پروژه است. ضمن اینکه درس جدیدی دوباره دایر شده که درس آزمایشگاه بوده و در علوم تجربی و ریاضی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر گلایه خانوادهها از سختی کتابها، گفت: کمک به دانشآموزان فقط مربوط به دوره ابتدایی است که در دوره ابتدایی نیز اصلاحاتی صورت گرفته و کتابها سبکسازی شده است. ضمن اینکه ما آموزش را از معلم و تربیت را از معلم و خانواده انتظار داریم.
وی اضافه کرد: ما از خانواده انتظار آموزشی نداریم و باید آنها از آموزش پشتیبانی کنند اما باید مربی، پدر و مادر کار تربیت را با هم انجام دهند و مدرسه و معلم نیز باید کار آموزش را انجام بدهند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به توصیههایی برای خانوادهها متذکر شد: به خانوادهها توصیه میکنم دانشآموزان را خسته نکنند و انتظار بار سنگین آموزشی از آنها نداشته باشند. کلاسهای تقویتی و کنکور نه تنها به آموزش آنها کمک نمیکند بلکه به تربیت آنها لطمه میزند و باور کنید کتاب آموزش اضافی، کلاسهای خصوصی و کمک آموزشی به دانشآموزان کمکی نکرده بلکه به تربیت طولانی مدت آنها ضربه میزند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر دانشآموزان کتابهای درسی را خوب خوانده، بفهمند و آن را اجرا کنند آنها همانند ابوعلیسینا هستند.
وی با اشاره به زبانهای قومی، تصریح کرد: اصولی که قانون اساسی دارد اگر بخواهیم اجرا شود نیازمند سیاستگذاری است مانند اصل 44 قانون اساسی؛ در حال حاضر اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر داشته و یک تفسیر میخواهد و اینکه پیشبینی شده است زبان اصلی و اسناد به زبان فارسی است و تولید محتوا ساختن فیلم در تلویزیون و سینما و روزنامه به زبان قومی اشکال ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: اما در آموزش و پرورش، آموزش ادبیات و زبانهای قومی مطرح است که اینجا دو مقوله است یکی آموزش خود زبان و دیگری آموزش به زبان است و قانون اساسی اینها را نگفته است و باید اولاً شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از زبان ادبیات است و اینکه آموزش به زبان فارسی اتفاق افتد یا غیر زبان فارسی؛ اما اینکه به زبان آن منطقه سخن بگوییم نیاز به سیاستگذاری دارد که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مستشار رهبر معظم انقلاب پیشنهاد داده تا بررسی شود.
وی گفت: آنچه در سیاستگذاری آن هستیم این است که پشتوانه زبان فارسی، زبانهای قومی است و به دنبال آن هستیم آن را وارد مرحله آموزش کنیم و برای نمونه نمیخواهیم زبان آذری را فقط برای نواحی آذریزبان داشته باشیم بلکه میخواهیم برای همه آن را ارائه دهیم یا در زبانهای کردی و گیلکی نیز همین طور. اما این باید به صورت تدریجی باشد و در شبکه رشد آن را به صورت فوق برنامه ارائه دهیم و نوع طراحی نیز آموزشی باشد که در حال حاضر در دست طراحی است که هنوز تولید و خروجی در این خصوص ارائه نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص شعار سال در بحث اقتصاد مقاومتی در کتابهای درسی، تصریح کرد: از زمان نامگذاری سال به عنوان «شکوفایی و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف» به این سمت برنامهریزی کردیم تا به مباحث اقتصاد رویکرد مقاومتی داشته باشیم و همان سیاست در آموزش عمومی دانشآموزان و تولید محتوا تعقیب میکند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در توضیح مصادیق اقتصاد مقاومتی در کتابهای درسی گفت: درس اقتصاد در سال چهارم و در رشته علوم انسانی را با اقتصاد مقاومتی همسو کردیم و امسال کتابی طراحی شده و این موضوع تعقیب میشود.
وی بیان داشت: در سالهای اخیر 600 نقطه در کتابهای درسی را اصلاح کردیم مانند مفاهیم اقتصادی شامل کار، تولید، مصرف،مصرف بهینه، انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، پسانداز، انرژی نو، بانک و بیمه است که وارد کتابها شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کارهای دیگر سال جاری اظهار داشت: موضوع دیگر این است که دانشآموزان تا دوره اول متوسطه آموزش عمومی دارند اما از پایه دهم آموزشها نیمهتخصصی است که یا دانشآموزان آماده ورود به دانشگاه شده و یا آماده حضور در بازار کار میشوند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گرایش جنسیتی در کتابهای درسی خاطرنشان کرد: کتابها با محتوای نیازهای انسانی دانشآموزان چه دختر و یا پسر در دروس مختلف مواجه است اما از یک طرف در سنینی نیازهای دختران و پسران متفاوت است مانند سبک زندگی، بهداشت و سلامت و فرایض دینی.
وی با ابراز تأسف از اینکه ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم تولید کردهایم، گفت: یعنی برای دختران بنویسیم و موضوع دختران و قهرمان نیز دختران باشند که باید در این خصوص تولید محتوا کنیم تا آنها از هویت جنسی دخترانه خود رضایت بیشتری داشته باشند؛ باید حداقل به اندازه نصف شهدای مردی که در خصوص آنها نوشته شده است از شهدای زن کشور نیز تولید محتوا بکنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: باید برخی از آموزشهای دانشآموزان دختر و پسر ویژهسازی شود و تولید محتوای آموزشی و تربیتی با ملاحظه منطق آموزشی و تربیتی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطرح شدن اخلاق جنسیتی در کتابهای درسی، خاطرنشان کرد: در کتاب بهداشت این موضوع ذکر خواهد شد اما اینکه نوع مطرح شدن آن چگونه است باید مناسب و متناسب باشد و آموزش از طریق همسالان در مسائل جنسیتی خطرناک است و باید متناسب با تناسب جنسیتی ارائه شود لذا این موضوع تابو نبوده و لجام گسیخته هم نیست.
انتهای پیام/
افزودن نظر جدید